مهارت تصمیم گیری چیست و چرا نیازمند آن هستید؟
نوشته شده توسط : زیبای پنهان

تصمیم گیری برای شخصی که از درجه خاصی از قدرت برخوردار است اجتناب ناپذیر است. یک رهبر خوب می تواند تصمیمات محکمی را در لحظه بگیرد. چیزی که آن را بسیار مشکل می کند این است که هیچ روش استاندارد شده ای برای تصمیم گیری وجود ندارد. فرد باید بینش خود را در مورد مشکل ایجاد کرده و گزینه ها را با توجه به شرایط فعلی بسنجد. همچنین، مسئولیت فقط یک رهبر نیست. همه باید یک روز در زندگی تصمیم بگیرند. با این حال، اشغالگران موقعیت های قدرت بسیار بیشتری در خطر هستند. بر زندگی دیگران تأثیر می گذارد و بر آنها تأثیر می گذارد. این امر مستلزم تصمیم گیری دقیق از طرف آنها است. بنابراین، مدیران یا رهبران سازمانها معمولاً خود را در چنین شرایط سختی می بینند.

تصمیم گیری چیست؟

مهارت تصمیم گیری، با توجه به اصول مدیریت، فرایند انتخاب بهترین گزینه ها است. مدیران معمولاً فهرستی طولانی از گزینه های مناسب در رابطه با یک اقدام دارند. با ارزیابی هریک از این گزینه ها، آنها آنچه را که برای شرکت و نیروی کار آن مناسب است انتخاب می کنند.

تصمیم گیری مستلزم آن است که شخص دارای مهارتهای خاصی باشد که از همه مهمتر هوش است. از سوی دیگر، تجربه روشنایی بیشتری به وضعیت می بخشد و به تصمیم گیری کمک می کند. برای آگاهی بیشتر به ادامه مطلب بروید.

برخی از مهارت های تصمیم گیری چیست؟

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، تصمیمات پس از ارزیابی همه جایگزین های مناسب گرفته می شود. مجموعه مهارت های مورد نیاز برای مطالعه و تجزیه و تحلیل هر یک از گزینه ها با جمع آوری اطلاعات یا جمع آوری داده ها یک پیش نیاز است.

به طور مشابه، شناسایی گزینه های مختلف، چیز دیگری است. تنها با هوشمندی و مشاهده دقیق می توان این کار را انجام داد. برای اینکه نتیجه بدیع باشد، تصمیم گیرنده نیز باید خلاق باشد. ایده های خلاقانه نوآوری را به وجود می آورد.

فرد باید بتواند وضعیت آینده شرکت را تجسم کند. این امر همچنین به کمی تخیل نیاز دارد. تنها با مهارت های گفته شده می توان عواقب هر یک از تصمیمات را فرض کرد و فقط در صورت انجام این کار می توانید گزینه های مختلف را مقایسه کرده و یکی را به اندازه کافی انتخاب کنید.

ارزیابی و تجزیه و تحلیل جایگزین ها، تعیین خطرات و غیره، با تکنیک ها و ابزارهای مختلفی انجام می شود که تصمیم گیرندگان باید با آنها آشنا شوند. بنابراین، دانش یا توانایی تجزیه و تحلیل مهارت دیگری است که تصمیم گیرنده باید از آن برخوردار باشد. اما قبل از هر چیز، شخصی که تصمیم می گیرد باید بینش در مورد مشکل موجود را توسعه دهد. اولین قدم برای تصمیم گیری شامل شناسایی مشکل است.

در نهایت اما نه کم اهمیت، ویژگیهایی که بقیه نیروی کار را تشویق می کند تا از تصمیم خود پیروی کنند، در شخصی که تصمیم می گیرد قابل توجه است. شخصی که در مقام قدرت تصمیم گیری کرده است، باید خودش بتواند به هر حال تصمیم خود را حفظ کند. تصمیم گیری فقط کافی نیست. او باید اجرای آن را ببیند. به طور خلاصه، فرد باید دارای مهارت های رهبری باشد.

چرا تصمیم گیری اینقدر مهم است؟

 

هیچ فعالیت انسانی نمی تواند از تصمیم گیری فرار کند. این امر برای عملکرد یک سازمان یا هرگونه زندگی در آن موضوع بسیار مهم است. امکان دستیابی به اهداف و اهداف سازمانی تنها در تصمیم گیری بستگی دارد. این راه به آینده است. پیچیدگی تصمیمات متفاوت است. رهبر یک سازمان باید آماده برخورد با انواع مختلف باشد. در زیر برخی از دلایل ضروری بودن مهارت های تصمیم گیری ذکر شده است.

مهارتهای رهبری:

این مهارت اصلی است که باید برای رهبر شدن داشته باشید. یک سازمان بر پایه ای است که با تصمیمات رهبر ساخته شده است. یک قدم اشتباه می تواند باعث سقوط آن مانند یک خانه کارت شود. علاوه بر این، یک رهبر بلاتکلیف نمی تواند قلعه را برای مدت طولانی نگه دارد. یک رهبر باید بتواند به افراد زیر دست الهام بخشیده و آنها را راهنمایی کند تا مسیر را دنبال کنند. اقتدار موقعیتی که در آن قرار دارد به او اجازه می دهد این کار را انجام دهد. اما اگر تصمیمات یا مهارت های تصمیم گیری ضعیف باشد، کارکنان ناراضی می شوند. دیر یا زود، گردش کارکنان به واقعیت تبدیل می شود. این شرکت روزهای سخت و برخی اوقات خوب را پشت سر خواهد گذاشت. تیم باید به مهارت های تصمیم گیری رهبر خود اعتماد داشته باشد تا در هر شرایطی با آرامش برخورد کند.

برای مقابله با مشکلات:

هنگامی که با هرگونه چالش یا مشکلی روبرو می شوید، به عنوان یک اراده، مهارت های تصمیم گیری مفید است. در شرایط نامساعد، سرنوشت به تصمیماتی که شخص می گیرد بستگی دارد. این امر در مورد سطح فردی و همچنین سازمانی صدق می کند. در مورد یک سازمان، وقتی چالش های ناشی از جهانی شدن ظاهر می شود، بقای کسب و کار بر رهبری و مهارت های تصمیم گیری مدیر آن حساب می شود. حتی اگر برای بقا نباشیم، اجرای روان یک شرکت تنها در صورتی امکان پذیر است که تصمیمات درست در زمان مناسب و بدون تأخیر اتخاذ شود.

 

منبع: https://www.hugheseducation.com/blogs/importance-of-decision-making-skills-for-entrepreneurs





:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: